Wednesday, September 16, 2009

off to kampung

oooooooo..balik kampung..
oooooo.balik kampung..
ooo..balik kampung..hati girang...
perjalanan jauh tak ku rasa
kerna hati ku melonjak sama
ingin berjumpa sanak saudara
yg selalu bermain di mata
nun menghijau gunung ladang dan rimba
lalaallalalalla (heheh, lupa lirik plak)
deru air turut sama berlagu
semuanya bagaikan turut gembira..

hmmm..the best raya song for those di perantauan during journey off to kampung..best giler lagu ni..kalau sebelum ni..jadi perantau sebab belajar, sekarang di perantauan jugak sebab kerja. dua keadaan yg berbeza tp feel raya tetap sama.

zaman belajar:
- dua tiga hari nk balik, tk masuk ape dh lect cakap ape, fikiran melayang kat kg halaman nun jauh di sana

- tiket bas?usah bercerita pasal tiket balik raya.memang tk pernah dpt tiket kat kaunter 'hentian putra' tu sepanjang aku blaja kat uia..balik naik bas carter la jawabnya setiap kali raya. nasib baik ade gak bas carter nya. memang kena buat carter utk mereka yg nk balik kelate nih..ramai gile anak kelate yg dok kat luar nih..especially kat kl. kalu naik bas carter, mahal le ckit reganya. tp takpe, nk balik raya punya pasal. lg pun bas tu masuk kampus. selalunya aku amik yg pegi balik. hmm..tk pernak tepat masa bertolak nya. kata kul 9, mau kul 10 atau 11 baru bertolak. tkpelah..as long as we got back to kg. tp..seingat2 aku la..tk pernah le plak aku smpi pg raya. tp dan la buat ketupat daun palas kat rumah tu. bercakap tentang bas carter nih..best jugak. bukan ape..tmbh naik skali ngan brother2 kelate...kikiki..gatal jugak aku nih..

- yg paling best skali masa blajar dulu, dekat2 nk raya, sebelum balik kg tu, mesti pergi jalan TAR (tak raya pun aku selalu gi jugak kat sane, terutama hari sabtu). selalunya fiza la yg jadi teman aku masa outing..kat sane byk brg woo..tp, masa dulu aku ni tkdela eager nk beli itu ini. yg aku beli selalunye kad raya,biskut raya, tak pun kerepek raya. baju2 tk beli la

- dr uia kitorg bertolak mlm, sampi kb pagi le..aku lebih suka kalau aku balik sndiri ke rumah..hehe..bwk beg besar, naik bas,jln kaki masuk kg,pastu jumpa org kg, rasa bangga plak situasi cmtu..ehheeh..baru ada rasa feel jadi perantau, tp malu plak nk bgtau mak ayah nk balik sndiri..hehe..so..kena la call mereka jugak suh dtg amik..

zaman kerja:
- sekarang ni, aku dh paham dh, budak2 ni tk masuk ape pun kalu aku mengajar jugak, so aku pun buat syarat je la dtg kelas..ehhhhh.bukan dtg kuliah je.diorang ada projek tau..so aku bagi peluang diorang siapkan group project tu..siap ada yg nyanyi lagu 'balik kg' lg dlm kelas.mcm2 perangai budak2 students nih..teringat zaman aku jadi student dulu2

- tiket bas?tk lorat nk beli tket bas dh skarang ni..yelah..aku pun dh berkeluarga..dh ada kereta sendiri, balik dgn kereta la setiap kali nk balik kg. tp feel raya tu still maintain le..on the way to kg..rasa seronok.lebih2 lg bila tiba2..keluar lagu raya kat radio dlm kereta..aaaaaaa..aku ngan abe plak yg excited nye..ami n ilham biasa je..yelah..they just little boys..hey..ami dh paham tau..dia dh reti keseronokan raya..tmbh2 bila ada bunga api..hehe

- puasa kali ni, aku kat ipoh, so persediaan raya tuk anak2 aku, aku beli kat mall sini je. tp utk ku n abe, uihhss..still kelate mari. kena beli jugak tuk anak2 sedara, ma n we, mak mertua..tkpe la..aku pun dh ade duit sendiri..

*****
hmm.. tu la serba sedikit kisah aku nk dekat raya antara dua zaman. dulu bujang, sekarang berempat..keadaan berubah, tp alhamdulillah, aku masih ade mak ayah..dan feel raya still ada lagi. ada org lain tu..mak ayah dh tkde..mesti tk seronok nk blk kg..yelah..nk balik rumah sape?..
*****
this is the last posting before raya as i'll be going back to kg this afternoon and...you know..im offline out of my office..till we meet again after raya..see yaa..and
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN
TO ALL MUSLIMS OUT THERE
may this eid will bring happiness and barakah to all of us and hope to meet ramadhan again next year
p/s: wish u a happy eid mubarak: my beloved abe, my kids, my respected ma n we, siblings, in-laws, my dear friends and students

No comments: